Säännöt

Yleiset säännöt


Niissä turnauksissa, joissa on käytössä vaihtopelaajia, nämä näkyvät ruudulla vuorojärjestyksessä vasemmalta oikealle – tämä tarkoittaa, että ensimmäinen vaihtopelaajasi sijaitsee äärimmäisenä vasemmalla.

Jos yksi tai useampi aloituskokoonpanosi pelaaja eivät saaneet ollenkaan peliaikaa ottelussaan, järjestelmä vaihtaa automaattisesti ensimmäisen vaihtopelaajasi hänen tilalleen. Jos ensimmäinen vaihtopelaajasikaan ei saanut peliaikaa, järjestelmä siirtyy toiseen vaihtopelaajaasi ja niin edelleen.

Koko kauden mittaisissa turnauksissa (sekä turnauksissa, jotka kestävät enemmän kuin yhden peliviikon) sallitaan yleensä yksi ilmainen pelaajasiirto peliviikkoa kohti. Jos haluat tehdä useamman kuin yhden pelaajasiirron, veloitetaan sinulta silloin tietty määrä pisteitä jokaista ylimääräistä siirtoa kohti. Veloitettavien pisteiden sekä ilmaisten pelaajasiirtojen määrä vaihtelee eri lajien välillä.

Jos ottelu päätetään siirtää pelattavaksi toisena, turnauspäivämäärien ulkopuolelle osuvana ajankohtana, kaikki otteluun osallisina olevien joukkueiden pelaajat merkitään “ei käytettävissä” oleviksi ja ottelu poistetaan. Tavanomaiset pelaajasiirtoja koskevat säännöt ovat edelleen voimassa, joten managerit menettävät pisteitä kaikista ilmaisten siirtojensa lisäksi tekemistään pelaajakaupoista.

Niissä harvinaisissa tapauksissa, joissa ottelu joudutaan siirtämään toistaiseksi tuntemattomaan ajankohtaan (vaarallinen sää, sähkökatkos, tms.), kaikki otteluun osallisina olevien joukkueiden pelaajat merkitään “ei käytettävissä” oleviksi ja ottelu poistetaan. Yhden kierroksen ja -peliviikon turnauksissa managereilla on ensimmäisen ottelun alkuun asti aikaa vaihtaa käytettävistä poistetut pelaajansa uusiin. Useamman peliviikon mittaisissa turnauksissa tavanomaiset pelaajasiirtoja koskevat säännöt ovat edelleen voimassa, joten managerit menettävät pisteitä kaikista ilmaisten siirtojensa lisäksi tekemistään pelaajakaupoista (elleivät he ole käyttäneet villiä korttiaan sillä viikolla).

Niissä harvinaisissa tapauksissa, joissa ottelu joudutaan keskeyttämään (vaarallinen sää, sähkökatkos, tms.), pelaajat pitävät pisteet, jotka he olivat keskeytykseen mennessä ehtineet ottelussa keräämään. Kaikki ottelussa keskeyttämiseen mennessä pelanneet pelaajat katsotaan aktiivisiksi pelaajiksi, mutta jos pelaaja ei vielä ehtinyt pelata ottelussa, hänet vaihdetaan fantasyjoukkueessasi kentältä.

Villi kortti antaa sinulle mahdollisuuden tehdä rajoittamattoman määrän vaihtoja yhden peliviikon aikana. Jos aktivoit villin kortin keskellä peliviikkoa, kaikki ylimääräisistä pelaajasiirroista aikaisemmin saman peliviikon aikana kerääntyneet pistevähennyksesi nollataan.

Voit käyttää villin kortin milloin tahansa turnauksen aikana – kunhan kortissasi ei ole erääntymispäivämäärää. Tämä on mahdollista pitkissä, yleensä koko kauden mittaisissa turnauksissa, joissa on käytettävissä kaksi villiä korttia. Silloin ensimmäinen villi kortti on käytettävä kauden ensimmäisellä puoliskolla ja toinen jälkimmäisellä. Jos villissä kortissasi on erääntymispäivämäärä, se on aina merkitty näkyvästi sekä itse korttiin että turnauksen sääntöihin.

Muista kuitenkin, ettei villi kortti anna sinulle rajatonta pelaajabudjettia. Eli vaikka voit villin kortin aktivoituasi suorittaa pelaajasiirtoja pisterangaistuksitta, täytyy sinun kuitenkin koko ajan pysytellä budjettisi sallimissa rajoissa.

Miten aktivoin villin korttini?

Voit aktivoida villin korttisi “Hallitse joukkueita” -sivulla. Huom! Villi kortti tulee voimaan vasta vahvistettuasi ensimmäisen pelaajasiirtosi sen aktivoimisen jälkeen.

Voiko villin kortin peruuttaa?

Valitettavasti ei. Villi korttisi on voimassa heti, kun olet aktivoinut sen ja suorittanut ainakin yhden pelaajasiirron. Mutta jos olet aktivoinut korttisi etkä tämän jälkeen suorittanut vielä yhtäkään pelaajasiirtoa, voit vielä perua korttisi.

Täytyykö minun tehdä kaikki pelaajasiirtoni samalla, kun aktivoin villin korttini?

Ei täydy. Aktivoituasi villin korttisi saat tehdä rajattoman määrän siirtoja ilman pistemenetyksiä aina seuraavan peliviikon alkuun asti, mukaan lukien ne siirrot, jotka olet jo ehtinyt suorittaa saman peliviikon aikana (näistä siirroista kertyneet pistevähennykset nollataan).

Paf saa tapahtumien tiedot niiden keruuseen erikoistuneilta statistiikka-ammattilaisilta. Kunkin ottelun päätyttyä sen lopulliset tiedot toimitetaan meille ja ne lasketaan mukaan fantasyturnausten tilastoihin (jääkiekko-otteluiden tietojen saapuminen kestää hieman kauemmin otteluiden päätösprotokollan vuoksi). Silloin tällöin otteluiden järjestävät tahot (liigat, liitot) muuttavat otteluiden tilastoja jopa sen jälkeen, kun ne on julistettu lopullisiksi. Näissä tapauksissa pelaajien fantasypisteitä Pafin hallinnoimissa fantasyturnauksissa ei muuteta. Näin ollen myös turnauksista maksetut osingot pysyvät ennallaan, eikä niihin tule muutoksia.

Jos useampi kuin yksi pelaaja päätyy samoille pisteille, käytetään tasapelisääntöä – joukkue, jolla on pienin budjetti, rankataan korkeimmalle.

Premier League Season Game


Kauden pituisessa Valioliigaturnauksessa sallitaan yksi ilmainen pelaajasiirto peliviikkoa kohti. Jos et käytä ilmaista pelaajasiirtoasi jonakin viikkona, voit seuraavalla viikolla tehdä kaksi siirtoa. Yhtä siirtoa enempää ei voi säästää, joten ilmaisten pelaajasiirtojen enimmäislukumäärä on 2.

Jokaisesta yhden siirron jälkeisestä lisäsiirrosta koituu neljä miinuspistettä.

Pelaajien hinnat voivat muuttua kauden aikana. Hintamuutokset perustuvat pelaajan suosioon siirtomarkkinoilla, ja niihin voi vaikuttaa myös pelaajan kunto.

Tietyn pelaajan hinta on kyseisen pelaajan ostohinta ja myös summa, jonka saat myydessäsi pelaajan. Myynnistä ei kanneta veroa, joten pelaajan osto- ja myyntihinnat ovat samat.

Villi kortti antaa sinulle mahdollisuuden tehdä rajoittamattoman määrän vaihtoja yhden peliviikon aikana. Jos aktivoit villin kortin keskellä peliviikkoa, kaikki ylimääräisistä pelaajasiirroista aikaisemmin saman peliviikon aikana kerääntyneet pistevähennyksesi nollataan.

Kauden pituisessa Valioliigaturnauksessa käytössäsi on kaksi villiä korttia; toinen on käytettävissä peliviikolta 2 peliviikolle 18, ja toinen peliviikolta 19 peliviikolle 38.

Muista kuitenkin, ettei villi kortti anna sinulle rajatonta pelaajabudjettia. Eli vaikka voit villin kortin aktivoituasi suorittaa pelaajasiirtoja pisterangaistuksitta, täytyy sinun kuitenkin koko ajan pysytellä budjettisi sallimissa rajoissa.

Valitettavasti ei. Villi korttisi on voimassa heti, kun olet aktivoinut sen ja suorittanut ainakin yhden pelaajasiirron. Mutta jos olet aktivoinut korttisi etkä tämän jälkeen suorittanut vielä yhtäkään pelaajasiirtoa, voit vielä perua korttisi.

Täytyykö minun tehdä kaikki pelaajasiirtoni samalla, kun aktivoin villin korttini?

Ei täydy. Aktivoituasi villin korttisi saat tehdä rajattoman määrän siirtoja ilman pistemenetyksiä aina seuraavan peliviikon alkuun asti, mukaan lukien ne siirrot, jotka olet jo ehtinyt suorittaa saman peliviikon aikana (näistä siirroista kertyneet pistevähennykset nollataan).

Kauden pituisessa Valioliigaturnauksessa sinun on valittava neljä (4) vaihtopelaajaa: kolme kenttäpelaajaa ja maalivahti. Huomaa, että vaihtopelaajat ovat tärkeysjärjestyksessä vasemmalta oikealle, joten ensisijainen vaihtopelaajasi on vasemmassa reunassa.

Jos yksi tai useampi aloituskokoonpanosi pelaaja eivät saaneet ollenkaan peliaikaa ottelussaan, järjestelmä vaihtaa automaattisesti ensimmäisen vaihtopelaajasi hänen tilalleen. Jos ensimmäinen vaihtopelaajasikaan ei saanut peliaikaa, järjestelmä siirtyy toiseen vaihtopelaajaasi ja niin edelleen.

Tärkeää! Automaattiset vaihdot tehdään vain sallitulla kenttäryhmityksellä. Esimerkiksi: Jos pelaat 3–4–3-ryhmityksellä, yksi puolustajasi ei saanut peliaikaa, ja ensisijainen vaihtopelaajasi on keskikenttäpelaaja, järjestelmä priorisoi automaattisesti sallitun ryhmityksen, siirtyy seuraavaan vaihtopelaajaan ja lisää kentälle puolustajan.

Fantasyjoukkueessa ei saa olla enempää kuin 3 pelaajaa samasta joukkueesta.

Jälki-ilmoittautuminen

Tässä turnauksessa käyttäjät voivat ilmoittautua mukaan 3. peliviikon alkuun asti; sen jälkeen ilmoittautuminen ei ole mahdollista.

Jälki-ilmoittautuneet käyttäjät eivät saa pelaajistaan pisteitä ennen seuraavan peliviikon alkua. Pelaajien käynnissä olevilla kierroksilla tai ennen ilmoittautumista alkaneilla kierroksilla ansaitsemia pisteitä ei lasketa mukaan turnaukseen.

Esimerkki: Käyttäjä A ilmoittautuu 1. peliviikon jo alettua. Hän ei saa pisteitä 1. peliviikon otteluista, vaan hänen pelaajansa alkavat ansaita pisteitä vasta 2. peliviikon alettua.

Kauden pituisen turnauksen pääpalkinnot maksetaan kauden lopussa.

1. sija€ 20 000
2. sija€ 15 000
3. sija€ 10 000
4. sija€ 7 500
5. sija€ 5 000
6. sija€ 3 000
7. sija€ 2 000
8. sija€ 1 500
9. sija€ 1 250
10. sija€ 1 000
Sijat 11-20€500
Sijat 21-30€300
Sijat 31-40€200
Sijat 41-50€100
Sijat 51-60€70
Sijat 61-70€50
Sijat 71-80€40
Sijat 81-90€35
Sijat 91-100€30
Sijat 101-200€25

Kuukausittain maksetaan myös Kuukauden manageri -palkintoja.

1. sija€ 1 000
2. sija€500
3. sija€250
4. sija€150
5. sija€100

Kuukauden manageri lasketaan kierrosperusteisesti, joten esimerkiksi 30.9. alkavan kierroksen pisteet lasketaan syyskuulle, vaikka kierroksen viimeiset ottelut pelataan 2.10.

Peliaika 60:een minuuttiin asti* 1 piste
Peliaika yli 60 minuuttia* 2 pistettä (yhteensä)
Keskikenttäpelaaja tai hyökkääjä pelaa koko ottelun (90 minuuttia) 3 pistettä (yhteensä)
Maali, maalivahti 8 pistettä
Maali, puolustaja 6 pistettä
Maali, keskikenttäpelaaja 5 pistettä
Maali, hyökkääjä 4 pistettä
Syöttö** 3 pistettä
Fantasysyöttö** 3 pistettä
Nollapeli (oma), puolustaja tai maalivahti 4 pistettä (minimum 60 minutes played)
Nollapeli (oma), keskikenttäpelaaja 1 piste (minimum 60 minutes played)
Keltainen kortti -1 piste
Punainen kortti -3 pistettä
Maalivahdin torjunnat 1 piste for every 3 saved shots on goal
Aiheuttaa vapaapotkun, joka johtaa suoraan maaliin -2 pistettä
Aiheuttaa rangaistuspotkun (maalia tai ei) -2 pistettä
Ansaitsee rangaistuspotkun josta joukkuetoveri tekee maalin (fantasysyöttö) 3 pistettä
Maalivahti torjuu rangaistuspotkun*** 5 pistettä
Laukaisija, epäonnistunut rangaistuspotku***** -2 pistettä
Jokaiset 2 päästettyä maalia, puolustaja tai maalivahti -1 piste
Oma maali -2 pistettä
Joukkue “voittaa” pelaajan ollessa kentällä**** 1 piste
Joukkue “pelaa tasan” pelaajan ollessa kentällä**** 0 pistettä
Joukkue “häviää” pelaajan ollessa kentällä**** -1 piste
Official Man of the match****** 2 pistettä
Kapteeni Tuplapisteet

*”Peliajaksi” ei huomioida tuomarin antamaa lisäaikaa ­– vain minuutit 1-45 ensimmäisellä puoliajalla ja 46–90 toisella puoliajalla lasketaan “peliajaksi”. Koska toinen puoliaika alkaa 46. minuutilla, täytyy pelaajan pysyä kentällä aina siihen asti kunnes pelikello näyttää 60:00.

"**”Syöttö” on virallinen, järjestävän liiton tunnustama tilasto." Pelaaja saa tililleen “fantasysyötön” seuraavissa tilanteissa:

  • Pelaaja ansaitsee vapaa- tai rangaistuspotkun, josta hänen joukkuetoverinsa tekee suoran maalin.
  • Pelaajan laukaus osuu tolppaan, maalivahtiin tai muuhun vastustajan pelaajaan, ja hänen joukkuetoverinsa tekee irtopallosta maalin.
  • Pelaaja aiheuttaa vastustajan pelaajan tekemään oman maalin.

***Rangaistuspotkutorjunnaksi lasketaan vain ne vedot, jotka maalivahti todella torjuu; jos vastustaja ampuu ohi, tolppaan tai ylärimaan maalivahdin koskematta palloon, epäonnistunutta rangaistuspotkua ei katsota torjutuksi.

****Alkaen siitä, kun pelaaja astuu kentälle aina siihen asti, kun hän poistuu siltä; tänä kentälläoloaikana pelattu tulos määrittää “voiton”, “tasapelin” ja “häviön”.

*****Rangaistuspotku on epäonnistunut, jos se ei johda maaliin suoralla laukauksella (7/2018 alkaen).

******Official man of the match -pisteet annetaan vain, kun liiga tai virallinen kumppani myöntää palkinnon julkisesti.

Säännöt – Jalkapallo


Yksiviikkoisissa jalkapalloturnauksissa on tällä hetkellä käytössä kolme pelitapaa:

Normaali: 11 pelaajaa + vaihtopelaajat
Hyväksytyt muodostelmat: 5-4-1, 5-3-2, 4-3-3, 4-4-2, 4-5-1, 3-5-2, 3-4-3, 5-2-3

Kuusi-per-puoli: 6 pelaajaa + vaihtopelaajat
Hyväksytyt muodostelmat: 2-2-1, 2-1-2, 1-2-2

Viisi-per-puoli: 5 pelaajaa + vaihtopelaajat
Hyväksytyt muodostelmat: 2-1-1, 1-2-1, 1-1-2

Hyväksytyn muodostelman kokoamiseksi joukkueen täytyy siis sisältää aina vähintään yksi seuraavien pelipaikkojen pelaajista: Maalivahti, Puolustaja, Keskikenttäpelaaja sekä Hyökkääjä. Usein vähimmäismäärä on toki yhtä pelaajaa suurempi.

Tällä hetkellä yksittäiset kierrokset ja päivittäisen turnaukset mahdollistavat yhden vaihdon kaikissa muodoissa. Omissa luomissaan turnauksissa käyttäjä voi vaihtaa vapaasti.

Koko kauden mittaisissa turnauksissa pelitavat ovat samat, mutta niissä on useimmiten käytettävissä enemmän vaihtopelaajia.

Maalivahdit: Jos avauskokoonpanosi maalivahti ei pelaa omassa pelissään, vain toinen maalivahti voi korvata hänet fantasyjoukkueessasi. Jos kakkosmaalivahtisikaan ei pelannut, pysyy aloittava maalivahti kokoonpanossasi.

Kenttäpelaajat: Jos aloittavan kokoonpanosi kenttäpelaaja ei pelaa, hänet korvataan automaattisesti vaihtopelaajalla – kunhan muodostelma pysyy edelleen hyväksyttynä.

Kuvitellaan esimerkiksi, että pelaat muodostelmalla 4-3-3 ja penkilläsi on 1 puolustaja sekä 2 kk-pelaajaa. Jos 3 aloituskokoonpanosi puolustajaa ei pelannut ollenkaan, järjestelmä vaihtaa kentältä pois 2 pelaamatonta puolustajaa: heidän tilalleen se laittaa sen ainoan puolustajasi sekä ykköskeskikenttäpelaajasi – näin muodostelmasi vaihtuu 3-4-3:seen, joka on hyväksytty muodostelma.

Sitä onnetonta kolmatta puolustajaa järjestelmä ei pysty vaihtamaan pois, sillä penkilläsi on enää yksi keskikenttäpelaaja, ja heidän välisensä vaihto muuttaisi muodostelmasi 2-5-3:seen, joka ei ole hyväksytty muodostelma. Kolmas pelaamaton puolustajasi siis jää fantasykentälle ja kerää 0 pistettä.

Vaihtopelaajien järjestyksestä: Jos järjestyksessä ensimmäinen vaihtopelaajasi ei pelannut ottelussaan, järjestelmä siirtyy järjestyksessä toiseen vaihtopelaajaasi ja pyrkii vaihtamaan hänet kentälle.

Jos oikea joukkue pelaa useampia otteluita yhden peliviikon aikana (vaikuttaa mm. moniviikkoisiin fantasyturnauksiin), pelaajaa ei vaihdeta pois fantasyjoukkueesi aloituskokoonpanosta jos hän pelaa edes yhdessä joukkueensa pelissä kyseisen peliviikon aikana.

Moniviikkoisissa turnauksissa on mahdollista suorittaa myös pelaajasiirtoja. Ilmaisten pelaajasiirtojen enimmäismäärä voi vaihdella turnauksesta toiseen, mutta lähtökohtaisesti kukin manageri saa suorittaa yhden ilmaisen pelaajasiirron jokaisella peliviikolla. Ilmaissiirtojen enimmäisrajan ylittävistä pelaajasiirroista vähennetään niiden suorittaneelta managerilta 4 pistettä jokaista ylimääräistä pelaajasiirtoa kohti.

Huom: luodessasi omia turnauksia tai haasteita voit myös päättää niissä sallittujen ilmaissiirtojen määrän.

Pelaajat keräävät pisteitä alla eriteltyjen pelisuoritusten kautta. Pelaaja voi kerätä sekä plus- että miinuspisteitä.

Heti ottelun päätyttyä Scout Gaming tarkistaa kaikki tilastot varmistaakseen lopullisen pistelaskun täsmällisyyden ja laadun. Scout Gamingin vahvistama pistelasku on lopullinen ja virallinen versio, ja sitä voi muuttaa ainoastaan jos pistelaskussa on todistettavasti tapahtunut selvä pisteytysvirhe.

Turnauksissa, joissa sallitaan viime hetken kiinnitys, voit myydä ja vaihtaa pelaajia rekisteröintiajan mentyä umpeen – aina siihen asti kunnes ottelu, johon kyseiset pelaajat osallistuvat, alkaa.

Aloita valitsemalla joukkue tavalliseen tapaan ja rekisteröi se ennen määräajan umpeutumista. Seuraavana päivänä voit vaihtaa pelaajia, kun otteluiden avauskokoonpano on selvinnyt.

Et voi myydä pelaajia jo alkaneista otteluista etkä voi ylittää budjettiasi.

Viime hetken kiinnitykseen kuuluu automaattisesti kapteeni, mutta ei varakapteenia. Näin joukkueessasi ei ole enää pelaajia, jotka jäävät penkille!

Säännöt - Jääkiekko


Yksiviikkoisisssa jääkiekkoturnauksissa on tällä hetkellä käytössä vain yksi pelitapa:

6 pelaajaa + 3 vaihtopelaajaa
(oletuksena 1 maalivahti [pakollinen] + 1 puolustaja + 1 hyökkääjä)
Hyväksytyt muodostelmat: Ainoa hyväksytty muodostelma on yksi maalivahti, kaksi puolustajaa ja kolme hyökkääjää.

Moniviikkoisissa turnauksissa pelitapa on sama, mutta niissä on useimmiten käytettävissä enemmän vaihtopelaajia.

Maalivahdit: Jos avauskokoonpanosi maalivahti ei pelaa omassa pelissään, vain toinen maalivahti voi korvata hänet fantasyjoukkueessasi. Jos kakkosmaalivahtisikaan ei pelannut, aloittava maalivahti pysyy kokoonpanossasi.

Kenttäpelaajat: Jos aloittavan kokoonpanosi kenttäpelaaja ei pelaa, hänet korvataan automaattisesti saman pelipaikan vaihtopelaajalla. Jos siis esimerkiksi valitset vaihtoon pakollisen maalivahdin lisäksi kaksi puolustajaa, ei hyökkääjiäsi voida vaihtaa pois vaikkeivät he pelaisikaan, sillä sinulla ei ole yhtään hyökkääjää vaihtopenkillä.

Vaihtopelaajien järjestyksestä: Jos järjestyksessä ensimmäinen vaihtopelaajasi ei pelannut ottelussaan, järjestelmä siirtyy järjestyksessä toiseen vaihtopelaajaasi ja pyrkii vaihtamaan hänet kentälle.

Moniviikkoisissa turnauksissa on mahdollista suorittaa myös pelaajasiirtoja. Ilmaisten pelaajasiirtojen enimmäismäärä voi vaihdella turnauksesta toiseen, mutta lähtökohtaisesti kukin manageri saa suorittaa yhden ilmaisen pelaajasiirron jokaisella peliviikolla. Ilmaissiirtojen enimmäisrajan ylittävistä pelaajasiirroista vähennetään niiden suorittaneelta managerilta 4 pistettä jokaista ylimääräistä pelaajasiirtoa kohti. Huom: luodessasi omia turnauksia tai haasteita voit myös päättää niissä sallittujen ilmaissiirtojen määrän.

Pelaajat keräävät pisteitä alla eriteltyjen pelisuoritusten kautta. Pelaaja voi kerätä sekä plus- että miinuspisteitä.

Heti ottelun päätyttyä Scout Gaming tarkistaa kaikki tilastot varmistaakseen lopullisen pistelaskun täsmällisyyden ja laadun. Scout Gamingin vahvistama pistelasku on lopullinen ja virallinen versio, ja sitä voi muuttaa ainoastaan jos pistelaskussa on todistettavasti tapahtunut selvä pisteytysvirhe.

Huom: Fantasyjoukkueesi kapteeni saa aina tuplapisteet. Jos kapteenisi ei pelaa omassa ottelussaan, varakapteenisi saa tuplapisteet.

Voittolaukauskilpailun torjunnoista tai maaleista ei saa pisteitä. Voittolaukauskilpailun kautta ottelun voittavan joukkueen maalivahti saa kuitenkin voitosta pisteet.

Maali, maalivahti 10 pistettä
Maali, puolustaja 8 pistettä
Maali, hyökkääjä 5 pistettä
Syöttö, maalivahti 5 pistettä
Syöttö, puolustaja 4 pistettä
Syöttö, hyökkääjä 3 pistettä
Ylivoimamaali tai -syöttö 1 piste vähemmän kuin normaalisti
Alivoimamaali tai -syöttö 2 pistettä enemmän kuin normaalisti
Torjunta, maalivahti 0,2 pistettä per torjunta
Nollapeli, maalivahti 4 pistettä
Päästetty maali, maalivahti -1 piste per maali
Voitto, maalivahti 3 pistettä
Voitto, maalivahti (Jatkoaika tai voittomaalikilpailu) 2 pistettä
2 Min Rangaistus -1 piste
5 Min Rangaistus -2 pistettä
10 Min Käytösrangaistus -1 piste
20 Min Käytösrangaistus -2 pistettä
Rangaistuslaukauksen aiheuttaminen -3 pistettä
Plus (vain kenttäpelaajat) 1 piste jokaisesta oman joukkueen maalista jäälläoloaikana
Miinus (vain kenttäpelaajat) -1 jokaisesta vastustajajoukkueen maalista jäälläoloaikana
Jääaika (kenttäpelaajat), korkeintaan 13:59 minuuttia 1 piste
Jääaika (kenttäpelaajat), vähintään 14:00 minuuttia 2 pistettä
Laukaus maalia kohti ** 0,5 pistettä per laukaus

*Suomen Liigassa joukkuerangaistukset osoitetaan aina pelaajalle, näin rangaistuksen kärsivä pelaaja saa sen johdosta miinuspisteitä.


**Suomen Liigassa maalia kohti suuntautuviksi laukauksiksi lasketaan kaikki tietyn pelaajan laukaukset (mukaan lukien blokatut laukaukset).

Säännöt - Koripallo


Yhden peliviikon turnauksissa on käytössä kaksi pelitapaa:

Viisi-per-puoli Hyväksytty muodostelma:
1 pelintekijä, 1 heittävä takamies, 1 pieni laitahyökkääjä, 1 iso laitahyökkääjä ja 1 sentteri.
Yhdeksän-per-puoli Hyväksytty muodostelma:
2 pelintekijää, 2 heittävää takamiestä, 2 pientä laitahyökkääjää, 2 isoa laitahyökkääjää ja 1 sentteri.

Suurimmassa osassa turnauksista käytössä on 1 vaihtopelaaja.

Jos aloituskokoonpanosi pelaaja ei pelaa omassa ottelussaan, korvaa vaihtopelaajasi hänet automaattisesti – kunhan muodostelmasi pysyy hyväksyttynä. Toisin sanoen vaihtopelaajasi voi korvata vain saman pelipaikan pelaajan. Jos saman pelipaikan vaihtomiestä ei löydy, pysyy pelaamaton pelaajasi fantasykentällä.

Vaihtopelaajien järjestyksestä: Jos järjestyksessä ensimmäinen vaihtopelaajasi ei pelannut ottelussaan, järjestelmä siirtyy järjestyksessä toiseen vaihtopelaajaasi ja pyrkii vaihtamaan hänet kentälle.

Moniviikkoisissa turnauksissa on mahdollista suorittaa myös pelaajasiirtoja. Ilmaisten pelaajasiirtojen enimmäismäärä voi vaihdella turnauksesta toiseen, mutta lähtökohtaisesti kukin manageri saa suorittaa yhden ilmaisen pelaajasiirron jokaisella peliviikolla. Ilmaissiirtojen enimmäisrajan ylittävistä pelaajasiirroista vähennetään niiden suorittaneelta managerilta 4 pistettä jokaista ylimääräistä pelaajasiirtoa kohti.

Huom: luodessasi omia turnauksia tai haasteita voit myös päättää niissä sallittujen ilmaissiirtojen määrän.

Pelaajat keräävät pisteitä alla eriteltyjen pelisuoritusten kautta. Pelaaja voi kerätä sekä plus- että miinuspisteitä.

Heti ottelun päätyttyä Scout Gaming tarkistaa kaikki tilastot varmistaakseen lopullisen pistelaskun täsmällisyyden ja laadun. Scout Gamingin vahvistama pistelasku on lopullinen ja virallinen versio, ja sitä voi muuttaa ainoastaan jos pistelaskussa on todistettavasti tapahtunut selvä pisteytysvirhe.

Huom: Fantasyjoukkueesi kapteeni saa aina tuplapisteet. Jos kapteenisi ei pelaa omassa ottelussaan, varakapteenisi saa tuplapisteet.

Piste 1 piste
Onnistunut 3-pisteen heitto (näin onnistunut 3 pisteen heitto tuo 3,5 pistettä) 0,5 pistettä
Levypallo 1,25 pistettä
Syöttö 1,5 pistettä
Pallonriisto 2 pistettä
Blokki 2 pistettä
Pallonmenetys -0,5 pistettä
Tupla-Tupla (Korkeintaan 1 per pelaaja: Pisteet, Levypallot, Syötöt, Blokit, Pallonriistot) 1,5 pistettä
Tripla-Tupla (Korkeintaan 1 per pelaaja: Pisteet, Levypallot, Syötöt, Blokit, Pallonriistot) 3 pistettä

Turnaukset


Peliviikko kestää aina sen yhden ottelukierroksen ajan, jonka oikeat joukkueet pelaavat joka viikko. Peliviikko saattaa toisinaan siis olla vain muutaman päivän pituinen, mutta yhtä lailla se saattaa venyä seitsemää päivää pidemmäksikin. Puhuessamme moni- ja yksiviikkoisista turnauksista, tarkoitamme nimenomaan yhden tai useamman peliviikon mittaisia turnauksia.

Turnausaulassa turnausten kohdalla sivun oikealla puolella on “turnausinfo”-osio, jossa voit tarkastella valitun turnauksen yksityiskohtia kuten sen peliviikkoja sekä yksittäisten pelien tarkempia ajankohtia.

Turnaus on aina merkitty turnausinfoon joko “M” tai “S” -tunnuksella. M-kirjain kertoo, että turnaus on moniviikkoinen, joten se kestää kauemmin kuin yhden peliviikon (Multi-gameweek).

Yksiviikkoiset turnaukset on merkitty S-kirjaimella (Single gameweek).

Vinkki: Omia turnauksiasi luodessasi voit valita kuinka monta peliviikkoa ja mitkä niistä sisällytät turnaukseesi.


Turnaustyypit


Turnaukset, joihin joukkueen rekisteröimiseksi suoritetaan sisäänosto (buy-in), ovat käteispelejä. Käteispelien voittopotti määräytyy turnaukseen osallistujamäärän mukaan (progressiivinen voittopotti).

Freeroll-turnauksissa ei ole sisäänostoa, eli ne ovat ilmaisia. Joissakin freerolleissa saattaa kuitenkin olla rahapalkintoja, kun taas toisissa voit voittaa paikan rahaturnauksiin.

Voit myös luoda isompia yksityisiä turnauksia. Yksityiset turnaukset voi asettaa joko avoimiksi kaikille tai vain kutsun saaneille.

Jos et halua turnauksesi olevan avoin kaikille, voit kutsua heidät suoraan klikkaamalla “Haasta”-painiketta kaverilistassasi.

Turnauksen luojana ehdotat sisäänostosummaa ja turnaukseen sisällytettäviä otteluita. Muut voivat sen jälkeen halutessaan neuvotella näistä ehdoista kanssasi.

Kaikki turnaukset on lueteltu sivun yläosasta löytyvän Turnaukset-välilehden alla. Käynnissä olevat sekä jo päättyneet turnaukset ovat näkyvissä, mutta niihin ei voi enää rekisteröityä. Vain vihreällä “Osallistu”-painikkeella varustettuihin turnauksiin voi rekisteröityä.

Löydät lisätietoa turnauksista klikkaamalla turnauksen nimeä (tai koko riviä).

Voit tarkastella koko turnaushistoriaasi klikkaamalla Minun Pelini -välilehteä. Näet mm. sijoituksesi sekä ansiosi jokaisessa turnauksessa. Klikkaa “Näytä” tarkastellaksesi lähemmin tiettyä joukkuettasi.

FAQ


Paf Fantasy Sports tarjoaa pelaajille palvelun, jossa he voivat kilpailla keskenään fantasyurheilussa. Et siis koskaan pelaa “pankkia” vastaan, ainoastaan toisten pelaajien kanssa.

Paf Fantasy Sports kerää jokaisesta oikean rahan turnaukseen osallistumisesta sisäänostomaksun (buy-in), johon sisältyy turnauksen osallistumismaksu. Sisäänostojen avulla pidetään yllä Paf Fantasy Sportsin palkintovarantoa. Turnauksen sisäänostohinta on selkeästi merkitty jokaisen turnauksen yhteyteen ja se on näkyvissä myös aina rekisteröidessäsi joukkuetta turnaukseen.

Rake on Paf Fantasy Sportsin sisäänostoista itselleen jyvittämä pieni osuus. Paf Fantasy Sportsin rake on aina korkeintaan 10% kokonaissisäänostosummasta.

Kyllä. Voit osallistua kaikkiin avoimiin turnauksiin, haastaa kavereitasi tai kutsua vaikkapa kaikki osallistumaan itse luomiisi turnauksiin.

Kyllä voit. Kaikkiin avoimiin yksiviikkoisiin turnauksiin voit sekä osallistua samalla joukkueella useamman kerran että luoda monta eri joukkuetta ja osallistua niillä kaikilla samaan turnaukseen – kunhan muistat maksaa jokaisesta joukkueestasi sisäänoston erikseen.

Joihinkin moniviikkoisiin turnauksiin, cup-turnauksiin, freerolleihin sekä muihin peleihin ei välttämättä voi osallistua usealla joukkueella.

Valitettavasti et. Yksiviikkoisen turnauksen käynnistyttyä siihen ei enää voi rekisteröidä joukkueita. Rekisteröinti sulkeutuu 1 minuutti ennen peliviikon alkua.

Kyllä! Et tosin saa pisteitä jo päättyneistä etkä rekisteröitymishetkelläsi parhaillaan käynnissä olevista peliviikoista. Jos siis esimerkiksi tulet mukaan keskellä peliviikkoa kaksi, ryhdyt saamaan pisteitä peliviikosta kolme lähtien.

Yksityiset turnaukset: Koska yksityisten turnausten ehdot ovat niiden luoneiden pelaajien päätettävissä, ne voivat vaihdella myös myöhästyneiden rekisteröintien kohdalla.

Luodessasi oman turnauksen, voit valita kolmesta avoimuusasetuksesta:

Kaikille avoin:
Kuka tahansa voi osallistua tähän turnaukseen
Vain kutsu:
Ainoastaan kutsumasi käyttäjät voivat osallistua turnaukseen

Jos turnaus perutaan liian vähäisen osallistujamäärän vuoksi (turnaukseen vaaditaan aina vähintään 2 osallistujaa), sisäänostomaksu palautetaan turnaukseen jo rekisteröityneelle managerille peruutuksen tullessa voimaan.


Epätavalliset peliviikot


Kaikki kahdessa ottelussa pelanneet pelaajat saavat pisteet kummastakin ottelusta erikseen. Jos fantasyjoukkueesi kapteeni pelaa kahdessa ottelussa, saa hän kummastakin tuplapisteet.

Jos pelaaja käy kentällä yhdessäkään ottelussa peliviikon aikana, ei häntä vaihdeta pois kokoonpanostasi. Sama sääntö pätee myös kapteenin statukseen: vaikka kapteenisi pelaisi vain yhdessä saman peliviikon kahdesta pelistään, hän pysyy kapteeninasi koko peliviikon ajan.

Jos pelaajiesi oikeat joukkueet ovat jo ulkona MM-kisoista (tai vastaavista turnauksista), he pysyvät kokoonpanossasi fantasyturnauksen loppuun asti ja tulevat näin ansaitsemaan 0 pistettä jokaisella kierroksella. Voit toki suorittaa pelaajasiirtoja parantaaksesi tilannettasi – jokaisen fantasyturnauksen säännöissä on määritelty “ilmaisten” pelaajasiirtojen määrä sekä tämän ilmaissiirtorajan ylittävistä pelaajasiirroista managerille langetettavat pistevähennykset.